
UDEN - Vandaag heeft wethouder Harold van den Broek de vernieuwde fietstunnels aan de Velmolenweg officieel geopend. Daarmee is een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid rond de N264 bij Uden. De afgelopen jaren werkten de provincie, gemeente en aannemer BAM aan het vernieuwen van de kruispunten en het opknappen van de fietstunnels. De kruispunten werden in 2024 afgerond en sinds afgelopen zomer is de oostelijke fietstunnel weer open. Nu kan ook de westelijke tunnel weer veilig worden gebruikt.
Wethouder Harold van den Broek (Verkeer): “Met de opening van deze twee vernieuwde fietstunnels zetten we een mooie stap richting een veiliger en sneller fietsnetwerk in Maashorst. Dit past helemaal bij ons nieuwe mobiliteitsprogramma, waarin we fietsen sterk stimuleren en ondersteunen. Dankzij deze tunnels kunnen inwoners weer comfortabel en duurzaam van en naar het centrum van Uden reizen. Bovendien liggen de tunnels direct naast het drukbezochte OV-opstappunt aan de Velmolenweg, waardoor reizigers nu ook veel makkelijker en veiliger gebruik kunnen maken van deze halte.
“Brabant is een fietsprovincie bij uitstek”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “Onze steden en grote dorpen liggen niet te ver van elkaar en we investeren fors in steeds betere fietsverbindingen. Juist dit soort doorsteekjes, zoals hier onder de N264, zijn belangrijk om fietsen voor veel mensen aantrekkelijk te maken. Niet voor niets maakt deze route deel uit van ons hoofdfietsnetwerk.”
De fietstunnels bij de Velmolenweg hebben een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Tijdens inspecties bleek dat de stalen wanden waren aangetast door roest, waardoor ingrijpende maatregelen nodig waren om de tunnels veilig en toekomstbestendig te houden. De damwanden zijn gestraald en behandeld met een beschermende coating tegen corrosie. Daarnaast is langs de wanden een betonnen beschermingsplint aangebracht om verdere roestvorming te voorkomen. Ook is de tunnel uitgerust met nieuwe ledverlichting, waarbij de bestaande armaturen zijn hergebruikt.
Rob Leenders, bedrijfsleider BAM Infra: “Dit project is een mooi voorbeeld van wat je samen kunt bereiken. Door de nauwe samenwerking tussen de Provincie Noord-Brabant, de gemeente Maashorst en alle betrokken partijen hebben we complexe herstelmaatregelen succesvol uitgevoerd. Samen hebben we gezorgd voor veilige, duurzame tunnels die klaar zijn voor de toekomst.
Om het verkeer op de N264 beter te laten doorstromen, zijn in een eerdere fase de rotondes vervangen door kruisingen met ‘slimme’ verkeerslichten. In 2023 zijn de rotondes bij de Wilhelminastraat en de Karrevracht vernieuwd, gevolgd door de Velmolenweg in 2024. Daarnaast is het wegdek tussen de kruispunten is vervangen door stil asfalt. Zo hebben omwonenden minder last van verkeersgeluid.